مقاله چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس

مقاله چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس مقاله چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس

دسته : -زبان و ادبیات عرب

فرمت فایل : word

حجم فایل : 45 KB

تعداد صفحات : 32

بازدیدها : 464

برچسبها : آموزش زبان عربی موانع تدریس تدریس عربی مدارس

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله تحقیقاتی بررسی چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس

معرفی مقاله تحقیقاتی بررسی چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس

بخشهایی از متن مقاله

برای برطرف کردن ضعف و نقص در هر امری ابتدا باید با تحقیق و بررسی و نظر سنجی های لازم، علل و عوامل آن را به خوبی شناسایی کرد و سپس با برنامه ریزی دقیق و سنجیده به کاهش و برطرف ساختن آن اقدام نمود. لذا عوامل افت شناسایی شده در درس عربی با عناوین مشخص به شرح زیر می آید :

کتاب های عربی موجود یکی از مهمترین و بزرگترین عامل بی رغبتی و افت تحصیلی دانش آموزان در این درس می باشد که نواقص و کاستی های آن به شرح زیر تقدیم می شود :

به روز نبودن مطالب کتاب های عربی و عدم تناسب و هماهنگی و همخوانی محتوای آموزشی کتاب عربی با سلایق و نیازهای علمی، عاطفی و رفتاری دانش آموزان.

حجم زیاد و خسته کننده مطالب و محتوای کتب درس عربی.

تاکید بیش از حد به قواعد و ارائه آن به صورت خسته کننده و با توضیحات زائد و طولانی، باعث شد که دانش آموزان رغبت و علاقه کافی برای یادگیری این درس را نداشته باشند. به همین دلیل این نیاز احساس می شود که در تألیف کتابهای عربی دوره متوسطه تغییرات کلی و اساسی اعمال شود تا مطالب به صورت جذاب و مفید به دانش آموزان ارائه گردد.

جذابیت و تنوع مطالب موجود در کتاب بسیار کم و ناچیز است. مثلا در هیج جای کتابهای درسی عربی، یک مطلب ورزشی دیده نمی شود. اغلب مطالب کتابهای درسی عربی، آیات قرآنی و احادیث و ادعیه می باشد که باعث یکنواختی مطالب درس عربی شده است. درست است که هدف از آموزش زبان عربی فهم قرآن و حدیث است اما می توان در لابلای داستانهای متنوع و جذاب و یا در ضمن عنوان کردن یک لطیفه و حکایت پند آموز خیلی از لغات و اصطلاحات متون دینی را آموزش داد. ...

چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس ایران

عنصر معلم و روش های تدریس و روش های ارزشیابی

اگر منصفانه قضاوت کنیم؛ پس از نقد کتاب و محتوای آموزشی آن؛ معلم و روش ها و فنون تدریس او از عوامل بسیار مهم در ایجاد علاقه و جاذبه برای آموزش درس خواهد بود.

معلم موفق در آموزش عربی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و پیش دانشگاهی تنها کسی نیست که در عرضه مطالب تخصصی؛ برتر باشد و ریز و درشت مسائل صرف و نحو را برای فراگیران خود بیان کند، بلکه معلمی در آموزش این زبان توفیق بیشتر دارد که:

1- به حرفه معلمی و زبان عربی علاقه مند باشد و اعتقاد راسخ داشته باشد به اینکه کار و تلاش او نهایتا منجر خواهد شد به درک و فهم متون دینی از جانب دانش آموز یعنی روحیه معلم عربی باید یک روحیه مثبت دینی و اخلاقی باشد و رفتار و منش او دانش آموزان را نسبت به زبان عربی علاقه مند و خوش بین نماید.

2- از الگوها و شیوه های مختلف تدریس آگاهی داشته و بتواند از هر روش در جای خود بهره گیرد.

3- قواعد صرف و نحو را به زبان ساده و با مثالهای جذاب و پرمعنی بیان کند و با انتخاب شاهد مثالهای قرآنی و احادیث به فراگیران خود هم درس معاد دهد هم درس معاش. متن مقاله چالش ها و موانع آموزش زبان عربی ادامه دارد. ...

فهرست مطالب مقاله

مقدمه

دانش آموز

معلّم

امکانات آموزشی

آزمون ها و ارزشیابی ها

جامعه و برنامه ریزان و مسئولین

راه کارهای عملیاتی برای بهبود وضیعت درس عربی و جلوگیری از افت

تألیف کتاب و برنامه ریزی درسی

گروه آموزشی، دبیرخانه عربی کشور و کلاس ضمن خدمت

مدرسه و امکانات آموزشی

ارزشیابی ها

راهکارها ی دیگر

شیوه نوین تدریس در درس عربی

راه های بررسی معلمان

خصوصیات معلم عربی

چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس ایران

راهکارهای ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان نسبت به درس عربی

نتیجه گیری

منابع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید