مبانی و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی

مبانی و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی مبانی و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی

دسته : تحقیق

فرمت فایل : word

حجم فایل : 93 KB

تعداد صفحات : 63

بازدیدها : 429

برچسبها : اختلالات اضطرابی

مبلغ : 12000 تومان

خرید این فایل

دانلود فصل دوم انواع اختلال های اضطرابی، هراس و بررسی دیدگاههای روانشناسی و عصب شناختی آن شامل مبانی نظری و پیشینه پژوهشی

اضطراب

رایج ترین واکنش به یک عامل فشار اضطراب است منظور از اضطراب هیجان ناخوشایندی است که معمولا با این کلمات توصیفش می کنیم: نگرانی، تشویش، تنش و ترس؛ احساساتی که همه هر از گاهی با شدتهای مختلف دچارش می شوند، دسترسی به تعریف دقیق از اضطراب بسیار دشوار است. اکثر نظریه پردازان با لانگ موافقند که اضطراب مفهومی فرضی است یعنی اضطراب نوعی تصور است که وجود خارجی وعینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می تواند مفید باشد. لانگ مدلی سه سیستمی از اضطراب ارائه داده است که در حد وسیعی به فهم تعریفهای مختلف کمک کرده است. اضطراب را می توان بر حسب افکار تعبیر کرد، یا بر حسب احساسها و واکنشهای جسمانی بیان کرد، یا بر حسب رفتار فرد در نظر گرفت، نیمرخ اضطراب در افراد مختلف بسته به این که کدام نظام بیشترین تأثیر را پذیرفته است، متفاوت خواهد بود.

سه عنصر اضطراب

عنصر بدنی: عنصر بدنی ترس و اضطراب که همراه با نشانه های بدنی است ودر حین هراس اتفاق می افتد .این نشانه ها بخشی از یک واکنش هشدار است که پاسخ طبیعی بدن به ترس یا خطر می باشد.

عنصر شناختی: عنصر شناختی اضطراب شامل تفکرات و یا تصوراتی است که در طول هراس رخ می دهد.مهم است توجه داشته باشیم که،ممکن است شخص از شروع واکنش خود ،حتی وقتی که در یک موقعیت خطرناک است کاملا آگاه نباشد.

عنصر رفتاری:عنصر رفتاری اضطراب شامل رفتارهایی است که درحین هراس اتفاق می افتد یا به عنوان پیامد آن رخ می دهد.

مرور فیزیولوژی اضطراب

- اضطراب عملکردی حیاتی دارد؛ اضطراب ما را نسبت به خطر بالقوه هوشیار می کند.

- احساساتی که در طول هراس تجربه می شود، انعکاس طبیعی فرایندهای فیزیولوژی هستند که مربوط به واکنش جنگ وگریز می باشد.

- احساسات همراه هراس به هیچ وجه خطرناک نیستند. به علاوه بعد از مدتی که فعالیت سامانه ی جنگ وگریز متوقف شد این نشانه ها از بین می رود.

نتیجه گیری

نظریه گری به عنوان یکی از کوششهایی که ساختارهای زیستی زیربنایی شخصیت را مورد توجه قرار می دهد، جایگاه ویژه ای در گستره روانشناسی دارد.گسترش روزافزون پژوهشهای بین رشته ای در قلمرو علوم زیستی و روانی، ضرورت پرداختن به نظریه هایی از این نوع را دو چندان می کند.توجه به مفاهیم این نظریه نه تنها تبیینهای جدیدی را در روانشناسی شخصیت برجسته می سازد، بلکه چشم اندازهای جدیدی را در حیطه های دیگر از جمله آسیب شناسی روانی و جسمانی، ترسیم می کند.

البته از دیدگاه یک روانشناس ،این نکته به تنهایی اهمیت ندارد که گفته شود یک مجموعه از ساختهای مغز به جای ساختهای دیگر، کنش وری یک نظام رفتاری را تعدیل می کنند.در واقع روانشناسان کوششهای ارزشمندی را کرده اند، و بدون هیچ اشاره ای به زیربنای عصب شناختی رفتار، در جهت پیش آزمون پیش بینیهای مرتبط با نظریه های روانشناختی گام برداشته اند. با وجود این، پرداختن به جنبه های عصب شناختی برای روانشناس دارای اهمیت است. نخست از این جهت که در ساختن مفهومی چون سیستمهای مغزی/رفتاری، استفاده از یافته های علوم عصبی در کنار روانشناسی احتمال دست یافتن به مبانی مشخص تری برای نظریه پردازیهای صرفا روانشناختی بعدی را افزایش می دهد. دوم اینکه، شناخت مبانی عصبی یک نظام رفتاری، سؤالها و فرضیه های روانشناختی خاصی را ایجاد می کند، که در غیر این صورت احتمال طرح آنها ضعیف است.در نهایت، سطح عصب شناختی تحلیل، ناگزیر به مسایل جاری روانشناسی بازمی گردد؛زیرا کنش وری اصلی مغز پردازش اطلاعات است و مسئولیت توصیف چگونگی این پردازش، خارج از اصطلاحات عصب شناختی، به عهده روانشناسی شناختی است.بنابراین، در برابر ساختهای عصب شناختی خاصی که معرفی شدند نه تنها می توان این سؤال را مطرح نمود که چگونه این ساختها برونشدهای رفتاری را پدید می آورند، بلکه همچنین می توان پرسید که چه عملیات شناختی (یا پردازش اطلاعاتی) در این ساختها جریان می یابد.

*******************

فهرست مطالب

اضطراب

سه عنصر اضطراب

مرور فیزیولوژی اضطراب

انواع اختلالات اضطرابی

علایم و نشانه های آشکار

چگونگی رشد اضطراب جدایی و حل و فصل آن

سبب شناسی

جنبه های روان تحلیل گری

جنبه های زیست شناختی

عوامل آسیب زا

عوامل خانوادگی

رویکرد تعاملی

اختلال وحشت زدگی و گذر هراسی

سبب شناسی

درمان

هراسها (فوبیا ها)

اختلال هراس مشخص

همه گیر شناسی

سبب شناسی

درمان

اختلال وسواس

سبب شناسی

درمان

اختلال استرس پس از سانحه

دیدگاه زیستی

دیدگاه روان شناختی

دیدگاه اجتماعی فرهنگی

درمان

اختلال اضطراب فراگیر

دیدگاه زیستی

دیدگاه شناختی- رفتاری

دیدگاه اجتماعی- فرهنگی

درمان

واکنش کناره گیری

واکنش دلواپسی بیش از اندازه

ترس ها و فوبی ها

اضطراب جدایی

اختلال وسواسی

مدل عصبی -زیستی کلو نینجر

مطا لعات ژنتیک

تمایز بین سرشت ومنش

اساس روانی زیستی ابعاد سرشتی

انواع خلق و خو از نظر توماس و چس و روتبارت

خلق و خو و فرزند پروری: مدل کیفیت خوب تطابق

تحریک پذیری

واکنش در برابر وضعیت نا آشنا

اصل دو سویه ای

نظریه گری

سیستم مغزی رفتاری

سیستم بازداری رفتاری (BIS)

سیستم جنگ/گریز (FFS)

سیستم فعال ساز رفتاری (BAS)

شخصیت و شرطی سازی

نظریه گری، حساسیت به نشانه های پاداش یا تنبیه به جای قابلیت شرطی شدن

توصیف سیستمها

نتیجه گیری

پیشینه پژوهشی

منابع بصورت درون متنی

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید