مقاله انگیزش یادگیری

مقاله انگیزش یادگیری مقاله انگیزش یادگیری

دسته : روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 25 KB

تعداد صفحات : 75

بازدیدها : 222

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

مقاله انگیزش یادگیری

مقاله انگیزش یادگیری

بخشهایی از متن:

آیا تا كنون از خود سئوال كرده اید كه چرا بعضی از كودكان انگیزش پیشرفت سطح بالایی دارند و در رقابت با دیگران برای كسب موفقیت به سختی تلاش می كنند در حالی كه عده ای دیگر انگیزه چندانی برای پیشرفت ندارند و برای كسب موفقیت از خود تلاش نشان نمی دهند. چه عواملی بر انگیزش پیشرفت كودكانمان تأثیر مثبت و منفی بر جای می گذارد؟

كودكان به طور طبیعی با انگیزه یادگیری متولد می شوند. كودك تلاش می كند تا به یك اسباب بازی دست بزند، راه رفتن را یاد می گیرد، غذا خوردن بدون كمك دیگران را می آموزد .

این اولین انگیزش ها برای یادگیری، بعدها پاسخ گوی فعالیت وابسته به مدرسه مانند خواندن و نوشتن است باید در مورد كودكان بی انگیزه در جستجوی مانعی در راه انگیزش طبیعی آنها بود كه عدم توجه به این مسئله آنها را به راحتی سرخورده می كند .

یك كلاس ایده آل كلاسی است كه در آن دانش آموزان به درس توجه كامل دارند، سئوال های زیادی می پرسند، در بحثهای كلاسی شركت دارند، تكالیف تعیین شده را با دقت و به موقع امجام می دهند .

چنین كلاسی را كلاس دارای انگیزه می خوانند. در واقع موتور حركت و محك تلاش و فعالیت برای یادگیری است. دانش آموز بی انگیزه نه تنها رغبتی به درس خواندن  و یادگیری نشان نمی دهد، بلكه با بی تفاوتی و بی توجهی خود چه بسا برای كاركردن دانش آموزان دیگر در كلاس نیز مزاحمت ایجاد می كند در این مورد یك ضرب المثل انگلیسی وجود دارد كه می گوید :“ شما می توانید اسبی را كه تشنه نیست تا كنار آب بكشانید اما نمی توانید به نوشیدن آب وادارش كنید و شاید بتوان گفت نقشی كه انگیزه برای دانش آموز بازی می كند خیلی مهم تر از هوش باشد.

...

اجتناب از شوخی با دانش آموزان:

یكی دیگر از روشهای ایجاد ارتیاط اطمینان بخش با دانش آموزان اجتناب از شوخی با دانش آموزان است. بسیاری از معلمان در برخورد با دانش آموزان بدرفتار از كلمات نیشدار و زننده استفاده می كنند. برخورد غیر جدی و مسخره آمیز،به عنوان یك وسیله كنترل و یا به عنوان عكس العمل معلم در مقابل دانش آموزان نوعی تهدید به حساب می آید. به ویژه برای دانش آموزان خردسال كه از معنای شوخی بزرگسالان درك درستی ندارند، شوخی را نوعی مسخره كردن در نظر می گیرند كه هدف آن “ دست انداختن” است. البته منظور این نیست كه كلاس باید دارای جوی خسته كننده و بی نشاط باشد بلكه دانش آموزان نباید موضوع شوخی باشند حتی اگر در نظر اول بی ضرر تشخیص داده شود.

اجتناب از آموزش تبعیض آمیز مبتنی بر تعصبات غیر منطقی:

معلمان نیز مانند افراد دیگر، تعصبات بی پایه ای را در شغل خود وارد می كنند. برخی از آنان تعصبات نژادی،قومی و قبیله ای دارند مثلا به افراد یك قومیت خاص و یا افرادی كه از لحاظ قیافه و حالت ظاهری با آنان متفاوت هستند به دیده تحقیر می نگرند.نوع دیگر تعصباتی كه ممكن است معلمان داشته باشند مربوط به وضعیت طبقه اجتماعی دانش آموزان و شیوه پوشش و ریخت ظاهر مخصوص آنان است. این تعصبات هرچه كه باشند معلمان باید در جهت خنثی كردن آنها بكوشند.

اولین قدم در جهت خنثی كردن تعصبات شخصی، برخورد صادقانه با محتوای تعصبات است. وقتی معلمان این تعصبات خواه نژادی، قومی و قبیله ای و یا شیوه های پوشش دانش آموزان بر نحوه آموزش دانش آموزان اثر نمی گذارد. در اینجا منظور این نیست كه برای تمام دانش آموزان باید در تمام اوقات آموزشی یكسان به كار برد، زیرا برخی از دانش آموزان همیشه مستحقند بیش از دیگران مورد توجه معلمان قرار گیرتد و یا برخی از آنان نیاز دارند كه معلمان بر فرایند یادگیری آنان بیش از دیگران كنترل داشته باشند و یا برخی از تكالیف درگیر كننده بیش از دیگران فایده می برند. بدیهی است معلمان باید برای تطبیق خود با نیازهای گوناگون دانش آموزان از سبكهای مدیریتی و آموزشی خود استفاده كنند. آنچه در اینجا مد نظر است این است كه یك سری از تعصبات نامربوط چون نژاد، جنسیت و شیوه های پوشش نباید منجر به اعمال آموزشی گوناگون با دانش آموزان شود.

نشان دادن علاقه به دانش آموزان: معلمان برای كمك به دانش آموزان باید راههایی بیابند تا فراتر از آنچه كه از آنان انتظار می رود عمل كنند. در این جا سخن از یك عمل افراطی نیست بلكه منظور آن است كه به دانش آموزان نشان داده شود كه آنان مزاحم نیستند و معلم از كاركردن و كمك كردن به آنان لذت می برد و علاقه مند به موفقیت آنان در كلاس هستند. یكی از روشهایی كه معلم از طریق آن می تواند علاقه واقعی خود را به دانش آموزان نشان دهد توجه كردن بدانها و گاهی مشاركت دادن آنها در فعالیتهای فوق برنامه یا تدارك مكانهای خاصی برای صرف نهار با دانش آموزان و یا مشاركت در بازی های گروهی آنان است.معلم همچنین می تواند قبل و بعد از كلاس آنان را برای صحبت كردن در راهرو مدرسه یا در زمین بازی نگه دارند و از آنان درباره كارهای آخر هفته و روزهای تعطیلی و همینطور در مورد طرحهای آینده شان سؤالاتی بكنند.یا با گفتن جملاتی مثل اینكه موهای اصلاح شده ات خوب به نظر می رسد و یا كفشهای جدیدت راحت است و چشم هایت می درخشد به دانش آموز پیام می دهد كه در كانون توجه معلم قرار دارد. دانش آموزان نیاز دارند به این باور برسند كه برای معلم مهم هستند نه به خاطر اینكه آنان در كلاس فعالیت خوب انجام می دهند و نه به خاطر اینكه مسبب مشكلات هستند بلكه به این خاطر كه آنان انسانهای ارزشمندی هستند، علی رغم توانایی تحصیلی و رعایت

انضباط.

آرامش، ثبات و چشم پوشی-معلمانی كه به هنگام مواجه شدن با دانش آموزان دارای خلق و خوی ثابت و آرامی باشند احتمال بسیار دارد كه ارتباط خود را با دانش آموزان افزایش دهند. دانش آموزان دوست دارند به معلمانی تكیه كنند كه با ثبات و قابل پیش بینی هستند. معلمی كه یك روز، خیلی ملایم، رفتار دوستانه و كمك كننده داشته باشد اما روز بعد بر عكس از دانش آموزان دوری كرده، به پاسخهای كوتاه و اجمالی اكتفا كند در دانش آموزان احساسی از عدم اطمینان بوجود خواهد آمد كه آیا برای كمك به معلم نزدیك شوند یا نه، به عبارت دیگر خلق و خو و رفتار معلم نباید چنان باشد كه ناگزیر باشند به خاطر توجه و كمك او روز به روز تغییر كنند.

 

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید