تحقیق رنگینه ها در رنگرزی

تحقیق رنگینه ها در رنگرزی تحقیق رنگینه ها در رنگرزی

دسته : نساجی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 20 KB

تعداد صفحات : 20

بازدیدها : 358

برچسبها : تحقیق رنگینه رنگرزی

مبلغ : 1000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله تحقیقاتی رنگینه ها در رنگرزی

تحقیق دانلودی رنگینه ها در رنگرزی

معرفی و بخشهایی از متن تحقیق

خواص مختلف شیمیایی و فیزیکی الیاف، رنگرزی هر طیفی را با یک و یا چند خانواده از رنگینه ها امکان پذیر می سازد. بعضی از خانواده های رنگینه ای به علت عدم میل جذبی (تمایل) نسبت به لیف خاصی اصلاً جذب نگردیده و یا فقط لیف را به مقدار بسیار کم، رنگ می کند به عبارت دیگر فقط اثر لکه گذاری روی لیف دارد. رنگینه هایی که برای رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به خواص و یا کاربرد آنها به گروه های مختلف تقسسیم بندی می گردند. شرکت های تولید کننده به هر گروه و یا خانواده رنگینه ای نام خاصی داده اند. مثلاً رنگینه های دیپرس شرکت هوخست سامارون (Samaron) و رنگینه های دیپرس شرکت بایر رزولین (Resolin) نام گرفته است. سپس هر رنگینه از یک خانواده با رنگ خود مثل زرد، قرمز ، آبی و غیره نامیده می شود. (مثلاً رنگینه رنگینه قرمز سامارون). علاوه بر نام هر رنگینه، معمولاً بعد از آن حروف و اعدادی وجود دارد که مشخصات رنگینه را با رنگ معین باز تر کرده و می توان به طور خلاصه معانی زیر را از حروف که بعد از نام رنگینه میآید برداشت.

اعداد و حروفی که بلافاصله بعد از نام رنگینه می آید معمولاً ته رنگ رنگینه را مشخص می سازد.

دستور رنگرزی

پارچه آماده شده در ماشین قرار گرفته و در حالیکه آب هنوز سرد است تر کننده و یکنواخت کننده به حمام اضافه می گردد و پارچه چند روز از حمام عبور داده می شود تا کاملاً یکنواخت تر گردد. رنگینه ها بعد از توزیع دقیق طبق نسخه، حل گردیده و به حمام اضافه می شود و سپس رنگرزی شروع می گردد.

بعد از اضافه کردن رنگینه به حمام رنگرزی، درجه حرارت ماشین در حدود 30دقیقه به درجه حرارت مناسب رسانده شده و الکترلیت در 2 یا 3 مرحله به حمام اضافه می گردد. رنگرزی به مدت 30 تا 45 دقیقه دیگر در دمای مناسب (راندمان حداکثر) ادامه می یابد. در پایان رنگرزی و بعد از نمونه گیری، به ماشین گرما (معمولاً بخار) داده نمی شود تا حمام کمی سرد گردد. و در حدود 60 درجه سانتی گراد، حمام تخلیه می شود. سپس پارچه رنگرزی شده حدود 20 دقیقه در آب سرد لبریزآبکشی می شود. برای بالا بردن ثبات شستوشوی این رنگینه، در آخر شیر تخلیه حما بسته شده، و مواد بالا برنده ثبات شستوشوی رنگینه های مستقیم به حمام اضافه می گردد. پارچه برای مدت 20 تا 30 دقیقه در دمای 20 تا 30 درجه سانتی گراد، در این محلول حرکت می کند. در انتها بعد از تخلیه حمام، پاررچهاز ماشین بیرون آورده شده و پس از آبگیری خشک می گردد. در نسخه رنگرزی به روش رمق کشی، درصد، نسبت به وزن پارچه و گرم در لیتر، نسبت به حجم آب حمام محاسبه می شود.

رنگینه ها در رنگرزی

تقسیم بندی رنگینه ها در شاخص رنگ

مواد تر کننده (خیس کننده)

مواد ضد جابجایی (ضد مهاجرت)

مواد یکنواخت کننده

کاریر

احیاء کننده ها

اکسید کننده ها

موضع رنگرزی در مراحل مختلف تولید

رنگرزی با ماشین و ینچ

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید