مقاله تخت جمشید

مقاله تخت جمشید مقاله تخت جمشید

دسته : باستان شناسی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 1212 KB

تعداد صفحات : 12

بازدیدها : 611

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 2500 تومان

خرید این فایل

مقاله تخت جمشید

مقاله تخت جمشید

تخت ‌جمشید

 یكی از تیره‌های مهم آریایی كه پس از ورود  به ایران موفق  به تشكیل حكومت  شدند پارسها  بودند. از اواسط دوره مادها از خاندان پارسی به عنوان خاندانی قدرتمند در منابع یاد شده است. آخرین پادشاه ماد، آسیتاگ، مجبور به جنگ ‌با یكی از سران پارسی‌ها  به نام كوروش شد. از شواهد چنین ‌برمی‌آ‌‌ید كه كوروش با آستیاگ نسبت خویشی داشته است. در جنگ بین طرفین پادشاه ماد شكست خورده  و كوروش با پیروزی ‌بر آستیاگ موفق شد حكومت جدیدی را ‌كه درتاریخ از آن به نام هخامنشیان یاد می‌شود، تأسیس كند.

 

  نخستین پایتخت هخامنشیان شهر پاسارگاد بود. كوروش پاسارگاد را به محلی آباد و معتبر تبدیل كرد. اما پس از مرگ كوروش  و مشكلاتی كه در امرحكومتی بوجود آمد از اهمیت این شهر كاسته شد تا اینكه داریوش اول به پادشاهی رسید.

  داریوش بر آن شد تا پایتختی بزرگ و با شكوه بوجود آورد. و از آنجاكه پارس برای هخامنشیان سرزمین مهم و در حكم سرزمین مادری محسوب می‌شد در نتیجه وی پایتخت خود را در دامنه‌ی كوه رحمت مشرف بر جلگه وسیع و پهناور مرودشت كه دارای پیشینه تاریخی و تمدنهای كهن بود، قرار داد. تخت‌جمشید در واقع یك پایتخت و كاخ تشریفاتی بوده كه تنها برای اجرای مراسمی خاص از جمله مراسم مهم و ملی نوروز یا اقامت‌های موقت از آن استفاده می‌شد.

هخامنشیان بقیه سال را در شهر باستانی هگمتانه پایتخت قدیم پادشاهان ماد  (درتابستان) و در شوش پایتخت قدیم تمدن ایلام (در زمستان) به سر می‌‌بردند.

پس از داریوش دیگر پادشاهان هخامنشی نیز بر بنایی كه ساخت آن را داریوش آغاز كرده بود، ساختمانهای جدیدی افزودند در نتیجه ساخت تخت‌ جمشید از ابتدا نزدیك به  150  سال به طول انجامید.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید