مقاله ساختار سیستم های مبتنی بر دانش و آگاهی

مقاله ساختار سیستم های مبتنی بر دانش و آگاهی مقاله ساختار سیستم های مبتنی بر دانش و آگاهی

دسته : -فناوری اطلاعات

فرمت فایل : word

حجم فایل : 5827 KB

تعداد صفحات : 26

بازدیدها : 665

برچسبها : سیستم مبتنی بر دانش ساختار سیستم

مبلغ : 6000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله ساختار سیستم های مبتنی بر دانش (سیستم های دانش بنیان) در فرمت ورد و با متن فارسی و انگلیسی

مقاله دانلودی حاضر مربوط به مقاله Knowledge-Based systems با عنوان ساختار سیستم های مبتنی بر دانش (آگاهی) می باشد که در 18 صفحه ی فارسی در فرمت ورد و قابل ویرایش و نیز همراه با متن لاتین در فرمت پی دی اف می باشد. در زیر به بخشهایی از متن این مقاله اشاره شده است.

بخشهایی از متن مقاله

ساختار سیستم های مبتنی بر دانش (آگاهی)

منبع دانش

دانش را به سختی می توان به طور مستقیم به دست آورد، آن باید از مشاهدات اولیه و اطلاعات ناشی از حوزه مربوطه پردازش شود. منبع اصلی دانش، ذهن انسان است. یکی دیگر از منابع اغلب دیده شده برای دانش، داده ها و اطلاعات از محیط است. تجربه کار در یک حوزه مشخص، بررسی نتایج، گزارشات رسانه ها، مطالعات موردی و کارشناسان، ابزاری هستند که از طریق آن، دانش را می توان به دست آورد. با این حال، هیچ روش رسمی برای کسب دانش، مانند روش های حقیقت یاب پیشنهاد شده در رشنه های مهندسی نرم افزار و یا تجزیه و تحلیل سیستم و رشته های طراحی وجود ندارد.

دانش در هر زمینه است که معمولا از دو نوع است:

• دانش عمومی شامل تعاریف منتشر شده، حقایق و نظریه های موجود در کتاب های درسی، مجلات، مقالات پژوهشی و غیره است. اما دانش عمومی تنها منبع تجربه و تخصص انسان است.

• دانش اختصاصی- به طور کلی کارشناسان، به طور کلی دارای دانش خصوصی هستند. دانش اختصاصی حاوی حجم زیادی از قوانین کلی است، و همچنین به آن اکتشافی نیز می گویند. اکنشافات قادر می سازد کارشناسان انسانی، تحصیل را در صورت لزوم، تشخیص روشهای نویدبخش برای حل مسئله و برخورد موثر با داده معیوب و یا ناقص را حدس بزنند.

نوع دانش

دانش عام و عام آگاهانه

دانش عام و دانش عام آگاهانه، اطلاع دارای اصول کلی و مفاهیم در حوزه خود است. دانش عام دانش عمومی در مورد یک حوزه است که یک فرد انتظار می رود که آن را بتداند- این فرد نیاز به تخصص دارد. یک مثال از دانش عام، همه افرادی که ورزش می کنند که به وزن ایده آل برسند . دانش عام آگاهانه، دانش یک حوزه معین است که برای تمام کارشناسان در حوزه مشترک است. برای مثال، از آنجا که عدم تعادل هورمونی وجود دارد، یک فرد نیز ممکن است اضافه وزن داشته باشد.

دانش اکتشافی

دانش اکتشافی یک قانون عملی، سرانگشتی اعمال شده برای حل مسئله است که تضمین موفقیت نمی دهد. اکتشاف از کلمه یونانی heuriskein، به معنی برای پیدا کردن می آید. این وابسته به روند کسب دانش و یا برخی نتیجه مورد نظر با حدس و گمان هوشمند به جای برخی فرمول های از پیش تعیین شده است. این یک قاعده سرانگشتی و یا یک استدلال به دست آمده از تجربه است. ...

پوشش (پوسته) مبتنی بر دانش

پوسته مبتنی بر دانش، مجموعه ی نرم افزاری است که اجازه می دهد تا ساخت یک پایگاه دانش و تعامل با آن را با استفاده از یک موتور استنباط صورت بگیرد. پوسته مبتنی بر دانش، یک سیستم مبتنی بر دانش به طور کامل توسعه یافته با دانش خالی را فراهم می کند. ابزارهایی مانند استنباط، توضیح، استدلال و یادگیری در مد آماده ساخته شده در دسترس هستند. به همین دلیل چنین پوششی، یک ابزار مناسب برای کارشناسانی استکه نمی توانند یک سیستم مبتنی بر دانش خود را توسعه دهند. اگر لازم باشد، یک رابط حسی و تسهیلات دانش به روز، ارائه می شود. آن را می توان به عنوان یک چارچوب با هدف کلی برای سیستم مبتنی بر دانش براورد نمود. ابزارهای توسعه سیستمهای مختلف مبتنی بر دانش در دسترس هستند. آنها در سطح انعطاف پذیری در سیستم و در محدوده نمایش دانش، استدلال و دیگر تکنیک های هوشمند برای ارائه پشتیبانی، متفاوت هستند. آنها همچنین در سطح قابلیت همکاری متفاوت هستند و سیستم کاربران می توانند استفاده از این ابزار را توسعه دهند. پوشش شامل استنباط و توضیح امکانات یک سیستم مبتنی بر دانش، بدون دانش حوزه خاص است. این بدون برنامه ریزها ، که می توانند دانش خود را در شکل ساختار مشابه اما با استفاده مجدد مکانیزم استدلال کنند،سودمند است. پوسته های مختلف برای هر نوع مشکل نیاز است، اما یک پوسته را می توان برای بسیاری از حوزه های مختلف استفاده نمود. بنابراین، انتخاب یک پوسته با استراتژی استدلال اشتباه برای مشکل، مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

مزایای سیستم مبتنی بر دانش

بخشهای زیر، مزایای عمده استفاده از سیستم های مبتنی بر دانش را توصیف می کند.

مستندات دائمی دانش

یک مهندس دانش، دانش را از متخصصان متعدد و منابع دیگر، از جمله رسانه ها و اینترنت بدست می آورد. او نشان می دهد، آن در یک پایگاه دانش خوبی طراحی شده است. دانش را به طور دائم می تواند برای استفاده در آینده مستندسازی شود. ...

توسعه استانداردهای سیستمهای مبتنی بر دانش

سیستم های مبتنی بر دانش به معنای به کار در یک حوزه محدود است. از این رو، چنین سیستمهایی دارای یک حوزه محدود است و اغلب در شیوه ای موقت کار می کند که منجر به سیستمهای با نگهداری نسبتا دشوار، غیرقابل اطمینان، بدون سختی می شود. اشکال عمده ای از وضعیت فعلی پذیرش نرم افزار مبتنی بر دانش، فقدان استانداردسازی است. برای تست هوش، آزمون تورینگ و روش اتاق چینی در دسترس هستند. با این حال، این روشها، دارای محدودیتهایی است و تنها در محتوای پایگاه دانش و یا چگونگی تعامل با کاربران تمرکز دارد. دیگر روشهای مهم مانند نمایندگی، توسعه امکانات مانند استنباط ، خود یادگیری و توضیح، نیاز به روشهایی برای تأیید و اعتبار اختصاص یافته دارد. یعنی، روشهای تأیید و معتبر نه تنها برای سیستم کامل مبتنی بر دانش، بلکه در هر مرحله از فرایند توسعه مورد نیاز است. دانش اکتسابی باید قبل از ارائه آن را در پایگاه دانش، تست شود. به طور مشابه پس از کسب، ارائه و خودیادگیری، محتوای پایگاه دانش باید برای دانش تازه سهیم، تست شود. استانداردهای ارائه شده توسط رشته هایی مانند مهندسی نرم افزار برای سیستم های اطلاعات عمومی در نظر گرفته شده است. برای سیستم مبتنی بر دانش، فناوری تأیید و اعتبار و معیارهای کیفی هنوز هم مورد نیاز است. چنین استانداردهایی، کیفیت سیستم را تضمین خواهد کرد و به عنوان اساس تصدیق، خدمت می کند. ...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید