مقاله جانشین پروری در مدیریت سازمان

مقاله جانشین پروری در مدیریت سازمان مقاله جانشین پروری در مدیریت سازمان

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 32 KB

تعداد صفحات : 20

بازدیدها : 316

برچسبها : مدیریت جانشین پروری برنامه ریزی جانشین پروری مقاله اختصاصی

مبلغ : 22000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله بررسی جانشین پروری در مدیریت سازمان، مدیریت و برنامه ریزی جانشینی

مقاله بررسی جانشین پروری در مدیریت سازمان

معرفی و بخشهایی از متن مقاله

جانشین پروری یک اصطلاح است که به فرایند آموزش و آماده سازی افراد برای تولید و توسعه رهبران آینده در سازمان ها اشاره دارد. در واقع، جانشین پروری برنامه ای ساختارمند است که به منظور انتقال دانش، تجربه و مهارت های یک رهبر به فرد دیگری که به عنوان جانشین او انتخاب شده است، طراحی و اجرا می شود. رهبر می تواند مسئول هر یک از بخشهایی مختلف سازمانی باشد.

هدف اصلی از جانشین پروری، ایجاد سیستمی برای انتقال دانش و تجربه به نسل های آینده است تا بتوانند با موفقیت و بازده بالاتری نقش رهبری را به عهده بگیرند. این فرایند از تشخیص و انتخاب جانشین های مناسب، آموزش و راهنمایی آن ها در اکتساب مهارت های لازم، تا نظارت و ارزیابی بر پیشرفت آن ها، به شکل یک سیکل مستمر ادامه پیدا می کند.

جانشین پروری در واقع به سازمان امکان می دهد که از منابع انسانی خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرد و از دانش و تجربه های نیروی انسانی خود برای توسعه و پیشرفت مداوم استفاده کند. این فرصت به افراد امکان می دهد تا به عنوان رهبران آینده بهره ور و کارآمد عمل کنند و سازمان را به موفقیت و رشد سریعتر برسانند.

در این مقاله سعی شده است با استفاده از منابع و مطالعات مختلف در دسترس نگاهی به همه ی جنبه ها و مسائل مرتبط با مبحث جانشین پروری در سازمان انداخته شود.

مدیریت جانشین پروری

اکثر سازمان ها دارای سیستمی هستند تا اطمینان حاصل شود که توانایی فنی و مدیریتی آنها به طور مستمر حفظ می شود به طوری که رهبران و پرسنل کلیدی را شناسایی، انتخاب، آموزش و توسعه می دهند، پیشرفت آنها را ارزیابی می کنند و سازمان را در مراحل حساس ارتقا می دهند. به این سیستم جانشین پروری می گویند.

جانشین پروری در مدیریت یکی از مهمترین مسائلی است که در هر سازمان و شرکتی باید مورد توجه واقع شود. اصولا، جانشین پروری به معنای تقویت و آماده سازی افرادی است که قادر به جایگزینی مدیر فعلی یا سطح بالاتر از او هستند.

مدیریت جانشین پروری بر اساس ارتقا، توسعه و تقویت مهارت ها، دانش، تجربیات، انگیزه و اعتماد افراد به منظور تسهیل فرآیند جانشینی و پایداری سازمان است. این فرایند یک رویکرد استراتژیک است که بعنوان بخشی از استراتژی مدیریت منابع انسانی و برنامه رهبری سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. مدیریت و برنامه ریزی جانشین پروری فقط به مدیریت یا موقعیت کارکنان محدود نمی شود. در واقع مدیریت جانشین پروری و برنامه ریزی موثر می تواند نیاز به اندوخته های مهم از جمله پرسنل کلیدی در صنوف فنی و تخصصی، فروش، دفتری و تولیدی را شناسایی و برآورده سازد. ...

عناصر برنامه ریزی جانشین پروری

مدیریت و برنامه ریزی جانشین پروری تلاش سنجیده و منظم یک سازمان برای اطمینان از تداوم رهبری در پست های کلیدی، حفظ و فرهنگ سازی سرمایه های فکری است و عملی برای پیشرفت و تشویق مردم به ارتقاء می باشد. برنامه ریزی جانشین پروری سیستماتیک زمانی بروز پیدا می کند که یک سازمان روش های خاصی را برای شناسایی، نگهداری و حفظ افراد متعهد در بلندمدت آماده کند. در این فرآیند سیستماتیک، فرهنگ تخصصی و حرفه ای با استراتژی ترکیب می شود و اطمینان می دهد که سازمان آماده است تا هر موقعیت خالی را با افراد در زمان مشخص پر کند.

در حال حاضر برنامه ریزی جانشین پروری به طور غیرمنتظره ای به یک ابزار برنامه ریزی استراتژیک کلیدی برای مدیریت منابع انسانی تبدیل می شود تا برنامه ای برای جانشینی اجتناب ناپذیر کارکنان و مدیران کلیدی در همه سطوح ایجاد کند. برنامه ریزی جانشین پروری برای کمک به سازمان ها در مدیریت و حفظ روند استعدادهای خود و تمرکز بر توسعه شایستگی ها در نظر گرفته شده است. بسیاری از سازمان ها برای شناسایی جانشین از قبل تمرکز نمی کنند. برخی از سازمان ها تلاش خود را صرف ایجاد یک مجموعه قوی از نامزدها می کنند. در صورت نیاز، قوی ترین نامزد جانشین می شود. ...

فهرست مطالب مقاله

مدیریت جانشین پروری

برنامه ریزی جانشین پروری

موارد نقض در جانشین پروری

عناصر برنامه ریزی جانشین پروری

اثربخشی برنامه ریزی جانشین پروری

مزایا و موانع برنامه ریزی جانشین پروری

اهداف برنامه ریزی جانشین پروری

مشکلات و چالش های برنامه ریزی جانشین پروری

عدم انطباق طرح جانشین پروری با برنامه های استراتژیک سازمان

نتیجه

منابع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید